Zelfcompassie & hoogsensitiviteit

Veerkracht is een terugkerend thema in de positieve psychologie. Uit onderzoek is gebleken dat mindfulness en zelfcompassie onze veerkracht vergroten. Negatieve gevoelens en emotionele pijn worden niet weggestopt maar je gaat er met vriendelijke aandacht naar kijken. Deze gevoelens mogen er gewoon zijn, hoe je ermee omgaat is van belang.

Laat jij je volledig uit het veld slaan of ga jij je tegen jouw pijn verzetten? Waardoor de emotionele pijn alleen maar groter wordt. Die pijn verdwijnt pas wanneer we aandacht voor onze problemen hebben en ze zonder oordeel of zelfverwijt tegemoet treden.

Met jezelf omgaan als een goede vriend die het moeilijk heeft

Als HSP heb je vaak de neiging om hard voor jezelf te zijn. Je wilt het goed doen, hebt neiging tot perfectionisme. Je voelt je verantwoordelijk en wilt anderen niet teleurstellen. Ook heb je een verhoogde angst voor afwijzing, je wilt niet anders zijn of dat anderen negatief over je denken. Je weet dat je afwijkt van de gemiddelde norm en bent daar waarschijnlijk al vaker op gewezen.

Als een ander in dezelfde situatie zit als jij, toon je alle begrip. Je neemt zijn of haar gevoelens sterk waar en weet wat jouw vriend of vriendin nodig heeft om zich beter te voelen. Uitspraken zoals; ”Je kunt ook niets”, “Dat heb jij weer” en ”Ze zullen wel denken” bepalen op dat moment niet jouw reacties. Maar je zegt het regelmatig tegen jezelf en gebruikt er vast nog andere varianten op.

Met mildheid naar jezelf kijken

Je mag echt vriendelijker worden voor jezelf! Begin met jezelf toe te spreken als een goede vriend. Daar verwacht je ook geen perfectie van. Leer je eigen onvolkomenheden te accepteren, je bent ook gewoon een mens, we maken allemaal fouten. Zie het als kansen om jezelf te ontwikkelen.