Je leert negatieve gevoelens niet meer te onderdrukken of tegen jezelf te keren vanuit schaamte, zelfkritiek of defensief gedrag.

Voortaan ga je met jezelf om als met een goede vriend die het moeilijk heeft.

Emotionele pijn wordt namelijk alleen maar erger wordt als we ons ertegen verzetten. Die pijn verdwijnt pas wanneer we aandacht voor onze problemen hebben en ze zonder oordeel of zelfverwijt tegemoet treden.

Je leert je eigen onvolkomenheden meer  te accepteren en meer aanwezig te zijn in het hier en nu.

Je zult je lichter en gelukkiger voelen – en evenwichtiger omgaan met de onvermijdelijke tegenslagen in het leven.

HSP ervaren ook op het werk een grote hoeveelheid prikkels of intense prikkels. Om die reden voel jij je anders en kun je meer gaan piekeren. Daardoor heb je meer kans op stress, burn-out, chronische vermoeidheid, etc.

Daarom is het van belang dat je goed om jouw grenzen denkt en stress kunt reguleren.

Maar ook moet je weten of het tijd is om naar een andere baan op zoek te gaan dan al zelfstandige te worden of uit te kijken naar een andere tijdsbesteding .

Sleur kan overigens weer leiden tot bore out en een gebruik aan passie is voor een HSP ongezond.
Vanwege jouw hooggevoeligheid heb je behoefte aan het volgen van jouw roeping en ben je vervolgens goed in staat om te werken vanuit jouw flow.